Szalagkorlát

A közutakon megnövekedett forgalom és az azokon közlekedő járművek összetételének drasztikus megváltozása ráirányította a figyelmet a közúti, passzív biztonsági berendezésekre. A gyártók fejlesztéseinek eredményeként kialakított, a közutakon és a közúti hidakon beépülő járművisszatartó rendszerek költséges útfelszerelési berendezések, amelyek a közlekedésbiztonságot szolgálják.

Ezek közé tartoznak a közúti biztonsági acél vezetőkorlátok. Az Európai Szabványbizottság (CEN) a közúti járművisszatartó rendszerekre európai szabványokat dolgozott ki, amelyek ma már MSZ EN 1317/1,2 formában honosított magyar szabványokká váltak. Ezek a szabványok nem a közúti biztonsági korlátok kialakításával, vagyis alakjuk, méreteik, szerkezetük és elhelyezésük előírásával foglalkoznak, minthogy azokat az ipari fejlesztés feladatának tekintik, hanem - járműütközési vizsgálat alapján teljesítmény követelményeket állapítanak meg.

A követelményrendszer az ütközési kísérlet elfogadási kritériumaira, vagyis a feltartóztatási fokozatokra, az ütközéshevességi fokozatokra és az oldalirányú hatástartomány szélességi osztályaira terjed ki. Az európai (és a magyar) szabvány az ezen követelményeknek való megfelelőség igazolását csak (arra megfelelően felszerelt, független, akkreditált laboratórium által elvégzett) ütközési kísérletekkel megállapítható ismérvekhez köti, amelyek alapján a vizsgált korlátot a szabványnak megfelelő követelménycsoportba lehet besorolni.

A besorolás alapján az országok maguk választják ki a számukra megfelelően differenciált fokozatokat és rendelhetik hozzá az egyes közút-kategóriákhoz, közúti műtárgyak-hoz, csomópontokhoz és fokozott védelemre szoruló, balesetveszélyes helyekhez.

Az európai szabványok alapján tehát teljesítményosztályok lépnek a korlátok részletes alak-, és szerkezeti leírásai helyébe. A közúti biztonsági korlátokat nem a szerkezetük vagy építési módjuk, hanem ütközési kísérlettel dokumentált teljesítőképességük szerint kell kiválasztani!

A Tubo Hungária Kft. által forgalmazott közúti acél vezetőkorlátokat 1991. óta építik be különböző magyarországi közutakon és elsőként vezette be a gyártó által végeztetett, ütközési kísérletekkel igazolt biztonsági korlátjait is Magyarországon.

A TUBOSIDER által kifejlesztett és gyártott közúti acél vezető korlátok közül mind (jelenleg 10 különböző földbevert, 5 elválasztósávi, 6 hídszegélyre szerelhető illetve 1 biztonsági korlát és zajvédőfal kombinációi) rendelkezik a fentiekben leírt ütközési kísérleti igazolással, amelyek a forgalom nagyságához és baleseti veszélyéhez igazodva, változatos és gazdaságosan kiépíthető biztonságot kínálnak. A korábban megkövetelt Alkalmazási Engedélyeket a töréspróba bizonyítványok megléte kiváltotta.

Ezek a biztonsági korlátrendszerek semmivel sem pótolható módon szolgálják a közutakon közlekedők biztonságát.